Păţanii auto

De cînd conduc am o singură amendă pentru viteză, chit că încalc limitele frecvent. În unele locuri, fie că vorbim de localitate sau exterior, o las mai moale nu din frica amenzii, ci pentru că nu ştiu ce-mi poate sări în faţă şi vreau să am conştiinţa împăcată. Din proprie experienţă, contează enorm atitudinea pe care o ai faţă de agent. Am scăpat de o grămadă de amenzi doar prin modul în care m-am purtat cu poliţistul, ultima fiind chiar ţeapănă.

Luasem maşina actuală de vreo săptămînă şi mă duceam pînă la socri. Prin Pădurea Bogăţii depăşeam un microbuz şi n-am văzut limita de 60km/h. Văzusem maşina Poliţiei încă de dinainte de depăşire, dar cum eram pe european, aveam vizibilitate şi nu venea absolut nimic din faţă, mi-am dus depăşirea pînă la capăt. Eu, cînd depăşesc, nu o lălăi. Îi dau talpă şi pe urmă revin la viteza de croazieră (90-100km/h). Nu termin bine depăşirea, că agentul iese din maşină şi-mi face semn să opresc. Primul meu gînd a fost: „să vezi că nu-mi merge vreun far”. Trag pe dreapta, scot portofelul din torpedou, ies din maşină vesel, mă duc ţintă la poliţist, îl salut cordial, dau mîna cu el, după care îi prezint actele. Mă întorc să iau şi asigurarea, pe care o uitasem în torpedou. Se uită pe acte şi începe dialogul.

– Domnule X, unde vă grăbiţi aşa?

– Nu mă grăbesc nicăieri.

– Nu aţi văzut că e o curbă la dreapta înainte să depăşiţi?

– Ba da, dar era linie discontinuă şi vizibilitate excelentă. V-am văzut inclusiv pe dumneavoastră.

– Şi, cu toate astea, aţi continuat s-o călcaţi. (zîmbind)

– Da, păi nu-mi plac depăşirile lungi şi nu voiam să-l incomodez pe şoferul microbuzului.

– Ştiţi care e limita de viteză în pădure?

– Era una de 40km/h înainte de un pod, dar cu vreo cîţiva kilometri în spate. (începusem să strîng din buci)

– Nu de aia vorbesc, ci de cea care era fix unde depăşeaţi dumneavoastră.

– Nu m-am uitat, Am văzut doar indicatorul cu terminarea restricţiei de depăşire, pe urmă mă uitam să văd dacă nu vine ceva după curbă.

– Limita e de 60km/h. Dumneavoastră aţi avut 116. Ştiţi ce înseamnă asta?

Din cît de vesel eram, mi-a picat faţa şi m-am posomorît brusc.

– Da. Adio permis, plus amendă.

– Exact. Permisul se suspendă pentru 90 de zile, iar amenda e de 878 de lei.

– ****-**-** ****-* capul meu sec. Asta e. Trebuia să casc ochii.

– Duceţi-vă la maşină pînă vă completez procesul verbal.

Mă duc, îi zic nevesti-mii că tocmai am rămas fără permis şi plec undeva pe marginea drumului, între maşini, ofticat maxim că nu m-am uitat la indicator. M-am dat după un copac mai gros şi mi-am aprins o ţigară, plin de draci. Agentul s-a uitat nedumerit la mine, neînţelegînd de ce fumam tocmai acolo. Copiii mei nu ştiu că fumez şi nici nu vreau să afle. Între timp, nevastă-mea şi ăi mici ieşiseră şi ei pînă prin boscheţi. Ajunsesem la jumătatea ţigării cînd agentul iese şi mă cheamă la maşină să semnez. Încă un dialog, înainte să-mi dea pixul:

– Şi totuşi, domnule X, unde vă grăbiţi aşa?

– Nu mă grăbesc nicăieri, serios. Drumul bun, am zis să scap de microbuz, talpă… Nu-mi mai căutaţi scuze, cînd am fost idiot.

– Cu ce vă ocupaţi?

– Sînt inginer electronist.

– Deci nu vă prea trebuie permisul.

– Nu prea. Adică nu depind de el.

– Bun. Poftiţi documentele înapoi. Să zicem că de data asta vă iert.

Îmi dă toate actele înapoi şi văd şi permisul. Cum aşteptam procesul verbal şi neînţelegînd ce-mi zisese, eu, prost:

– Ăsta nu trebuia să rămînă la dumneavoastră?

– Chiar vreţi? (zîmbind larg)

– Păi… procesul…

– N-aţi înţeles. Puteţi pleca. (zîmbind larg, din nou)

– Domnule, vorbiţi serios? Totuşi, nu vorbim de 10-20km/h peste limită, ci de 56!

– Da, vorbesc serios, dar lăsaţi-o mai moale, că mai e un echipaj în faţă.

Mi-a picat faţa şi, în afară de mulţumiri, nu ştiam cum să mă manifest, fiindcă nu dau şpagă. Cred că l-am întrebat de cel puţin cinci ori dacă vorbeşte serios. Înainte să plec l-am întrebat de ce m-a lăsat să plec fără amendă. Răspunsul a fost că, de cînd e el la circulaţie, e prima dată cînd cineva vine şi dă mîna cu el din proprie iniţiativă, recunoaşte cinstit că a călcat pe bec şi vorbeşte calm. Mi-a zis că mai sînt care recunosc, dar pe tonuri neprietenoase, iar pe toate trei la un loc nu le-a văzut niciodată. Nu vă zic cît de regulamentar am mers tot restul drumului.

 

Am mai avut şi altele, de obicei în zona 20-30km/h peste limită, dar de fiecare dată am scăpat cu vorba bună şi cu explicaţii date pe larg.

Etichetat cu:
Postat in Crize de nervi, Plimbări familiale
2 comentarii la “Păţanii auto
  1. Dragos spune:

    Ai avut noroc cu un om de treaba. Si eu cand sunt oprit de politie, vorbesc frumos, politicos, nu ma iau la cearta. Cu toate acestea nu am scapat de amenda, cu o exceptie: anul trecut, pe 2 ianuarie am plecat la Pitesti la parinti. Pe centura Targovistei, dintr-un Logan galben neinscriptionat, sare un politist si-mi face semn sa opresc. Cat am scos actele din portbagaj (acolo aveam borseta), el a aruncat un ochi la pasagerii din masina: sotia, fiica-mea si catelul. Ma gandeam ca poate sa ma incalte din lipsa custii speciale de transport animalute.
    – Stiti de ce vam oprit ? ma intreaba politistul.
    – Probabil un control de rutina, zic eu.
    – Nu, aveati 70 km/h, si limita este de 30 km/h.
    – Domnule, cred ca m-am luat cu vorba si nu am urmarit vitezometrul. Oricum drumul este destul de accidentat, nu va contrazic, daca spuneti ca atat aveam, inseamna ca asa este.
    Apoi am fost intrebat unde lucrez, unde merg, dupa care mi-a dat actele, am dat mana cu el multumindu-i si am plecat. Nu am fost lamurit de unde stia ce viteza aveam. Probabil avea si radar, cu toate ca masina era neinscriptionata si de culoare galbena.
    In total am 3 amenzi la activ: una pentru depasirea limitei cu 10 km, una pentru centura si alta pentru oprire in loc nepermis. Pentru oprire chiar am asteptat politistul sa vina la mine, eu fiind nedumerit pentru ce ma amendeaza. Omul avea dreptate, semnul de circulatie exista, dar era mascat de coroana unui copac.

  2. 3.14 spune:

    Dar ia fii sincer, te spalasei pe mana dupa atata stat dupa copaci?

Ai ceva de zis? Bagă mare:

