„Iubitori” de munte

EDIT1 – pagina respectivă a înlocuit „ghid” cu „însoțitor”, plus multe alte schimbări care nu mai au legătură cu descrierea iniţială.

EDIT2 – Răspunsul lui Ioan Stoenică:

„Salutare! Imi cer scuze pentru intarziere, dar sunt pe drumuri si accesul la net e cu portia iar de pe mobil tastez prea greu. Oricum, ar fi fost bine sa existe si functia de Tag pe carpati, sa afle si omu cand se vorbeste de el, sa fie pe fata, nu pe la spate Carpati.org

Marian a explicat foarte bine cum stau lucrurile in privinta asta din punct de vedere legal (desi n-am inteles exact daca oamenii au o problema cu aspectele legale, cu cele morale, cu meseria de ghid montan in general sau doar cu Ioan Stoenică, aparent singurul om care cere bani pentru ture pe munte Carpati.org )

Eu momentan urmez cursurile SGLM, dar sunt in curs de atestare – mai dureaza deci pana sa pot oferi legal servicii de ghid montan (de fapt Lider Montan).

Tura din Cozia nu este organizata de mine, ci de o asociatie care de obicei angajeaza ghizi montani autorizati pentru turele lor – asa cum este legal. Pe mine m-au rugat sa particip mai mult pentru imagine, dar prezentarea evenimentului (formularea) a fost gresita referitor la prezenta mea – de aceea acum nu mai apare pe site termenul „ghid” asociat cu numele meu (asta a fost o greseala din partea lor, eu am insistat pe ideea ca sunt in curs de atestare si nu sunt inca atestat. Si eu am gresit ca nu am verificat de la inceput cum arata descrierea turei ci abia acum).

Asa ca eu nu particip la tura in calitate de ghid montan si nici nu iau bani pentru servicii de ghidaj – pentru ca nu am voie din punct de vedere legal. Eu particip in calitate de Ioan Stoenică. Si de fotograf. Asta nu inseamna ca timpul, prezenta, imaginea si experienta mea nu conteaza si ca le pun la dispozitie oricui, in orice conditii, gratuit (am facut foarte mult si asta, remember?). Eu voi fi platit de asociatie in baza unui contract de prestari servicii foto (dupa ce le trimit fotografiile facute) iar excursia pe munte se desfasoara pe proprie raspundere (prin semnarea unei declaratii la inceputul turei, de catre fiecare participant). Oamenii platesc servicii de organizare evenimente, nu servicii de ghid montan (in acest caz) (dar pentru asta nu cu mine trebuie sa discutati). „Ghinionul” meu ca pot contribui totusi si la siguranta grupului pe traseu, nu doar la niste amintiri frumoase salvate in fotografii.

E greu de conceput (se pare) pentru unii dintre cei care merg mult pe munte, ca cineva ar fi dispus sa plateasca pentru experiente pe care poate altfel nu le-ar putea trai (nu e vorba doar de mersul pe munte, cat si de ceea ce poti invata – de la oameni, de la excursie, de la padure, e vorba si de de grup si de atmosfera care se formeaza in grup etc). Si la fel de greu de inteles e ca mersul pe munte nu e obligatoriu sa fie doar o pasiune si atat, poate fi la fel de bine un stil de viata. Eu incerc sa fac asta de cativa ani, sa traiesc facand ce simt eu sa fac cel mai mult – iar reactiile oamenilor, am inteles de multa vreme, vor fi mereu foarte diverse. Nu ma astept sa ma placa toata lumea si din fericire am inteles ca, desi imaginea poate fi uneori stirbita de ce spun altii, ceea ce conteaza cu adevarat e ce faci tu, nu ce spun altii despre tine. Si despre ce fac eu (sau ce incerc sa fac) stie destul de multa lume.

Pentru mine nu e un mare castig financiar sa ma duc pe munte cu necunoscuti weekendul asta (in caz ca tura se va tine) in loc sa-mi vad de ale mele, mai ales in conditiile in care mai apar si astfel de reactii (care cu siguranta nu ar fi aparut daca nu era vorba de numele meu – ceea ce se cheama atac la persoana). Dar daca pot contribui cumva la experienta placuta a acelor oameni si pot raspunde pozitiv la invitatia organizatorilor, de data asta aleg sa o fac, pentru ca am mai fost o data intr-o tura organizata de ei si a fost foarte fain si util pentru toata lumea (daca mi-a placut si mie, inseamna ca nu e moral sa iau bani pentru asta? Carpati.org ). Altii sunt liberi sa mearga pe munte cu cine vor ei si in ce conditii vor ei.

Nu discut despre ce inseamna „iubitor de munte” si nici despre comparatia jignitoare din prima postare, pentru ca nu cred ca exista dorinta de intelegere, ci doar dorinta de a varsa ceva in exterior. Ceva care nu imi apartine si nu are legatura cu mine Carpati.org Iar daca cineva este dezamagit in viata (de ceva, de cineva), nu uitati ca nu exista dezamagire fara o initiala amagire. Iar ambele sunt creatii proprii, din noi, nu au legatura cu ce (cine) e in afara noastra.

@admin – am observat ca au fost sterse doua comentarii (cel putin) care nu vorbeau despre aspecte legale, ture organizate etc, ci vorbeau, mai mult sau mai putin, despre mine. Nu am inteles exact, topicul initial era despre ture contra cost ilegale, sau despre ture contra cost ilegale organizate de Ioan Stoenica (din categoria – „uite ce face Ioan Stoenică”)? Pentru ca aproape toate postarile (mai putin cele ale celor de la SGLM, care au fost foarte echilibrate si la subiect), aproape toate postarile discutau una alta despre mine. Dar au fost sterse doar cele care prezentau si o alta fata a lucrurilor, asa cum au perceput-o oamenii respectivi. Daca subiectul discutiilor era Ioan Stoenică, atunci acele comentarii aveau dreptul sa ramana afisate. Daca subiectul nu era Ioan Stoenică, atunci si comentariul meu ar trebui sters, pentru ca vorbesc despre ce fac eu, nu despre situatii ipotetice Carpati.org

Seara frumoasa tuturor si mergeti in siguranta „Pe poteci!” Carpati.org

Muntele e ca femeia. Unii îl iubesc pentru simplul motiv că există şi le face viaţa mai frumoasă, alţii îl iubesc pe bani, iar alţii cer altora bani ca să-l… iubească. Din ultima categorie fac parte peştii montani, care consideră muntele ca fiind o curvă numai bună de exploatat, cerîndu-le altora bani pentru privilegiul de a-i călca potecile.

Astăzi mi-a fost spulberat ultimul dubiu că mult lăudatul şi minunatul Ioan Stoenică are un carcater îndoielnic. Acest jurnalist atît de sensibil şi impresionat maxim de minunăţiile naturii organizează excursii pe bani, dîndu-se drept ghid. Faptul că ai mai fost pe un traseu şi-l cunoşti nu te face ghid. Mai mult, nu-ţi dă dreptul legal şi nici măcar moral să scormoneşti în buzunarele nefericiţilor care pun botul la textele tale.

În timp ce unii se zbat să dispară taxele de bocanc imorale puse de administratorii parcurilor naţionale, oameni de tip Stonenică fac chestii de-astea:

http://www.evadeazacunoi.ro/evadari/376-trekking-days-spre-varful-cozia.html

Aţi înţeles, da? Pentru doar 290 de lei aveţi ocazia de a sta alături de unii care se dau ghizi, deşi nu au atestate (lista ghizilor oficiali). Legal vorbind, avem două posibile infracţiuni: exercitarea unei profesii fără drept (Codul Penal, cap. IV, art. 348) şi un pic de evaziune fiscală (Legea 241/2005, cap. II, art. 9). Dacă tot vreţi să mergeţi pe bani în Cozia, măcar apelaţi la Pavel Prundurel, care e ghid cu acte în regulă şi primiţi chitanţă.

Deschideţi bine ochii şi nu vă mai lăsaţi impresionaţi de textele siropoase scrise de diverşi indivizi care vă vor doar banii.


Bibliografie legislativă:

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/63590

http://www.just.ro/LinkClick.aspx?fileticket=Wpo7d56II%2FQ%3D

http://turism.gov.ro/wp-content/uploads/2013/05/omtct_637_2004.pdf

http://turism.gov.ro/wp-content/uploads/2013/05/GhizAtestati230320152.xlsx

http://turism.gov.ro/legislatie/

http://turism.gov.ro/wp-content/uploads/2013/05/omtct_637_2004.pdf

Etichetat cu: ,
Postat in Crize de nervi
8 comentarii la “„Iubitori” de munte
  1. Sonnik spune:

    Cred ca ai exagerat, clar, individul iti dispalace. Pai:
    – el si ai lui ofera un serviciu clientilor (de „evadare”, de transport, de rezervare cazare, insotire, explicatii etc.), deci nu le baga mana in buznar, ei doresc acest lucru.
    – nu face activitate de ghidaj propriu zis, ci doar conduce niste oameni pe niste trasee turistice din munti, trasee pe care ar putea sa mearga si singuri, ce-i drept.
    – reputatia (pune tu ghilimelele daca doresti) si-a construit-o prin munca (presupus legala), adica prin fotografie si reportaje despre munti

    Apropo, as fi curios sa stiu daca si cat a platit dumnealui sau firmele cu cale colaboreaza taxe de fotografiere si filmare profesionala acestor administratori Romsilva foarte receptivi la orice forma de venit din orice si oricum.

    Restul sunt aspecte ce tin de morala, de etica montana, de principii si nu le comentez.
    Evident, unede-i ochiu dracului nu mai putem vorbi de iubire ci de afaceri. Fie ele si cu iubitori sau evadati…

  2. Ba, dai omului dreptul la replica, ceva scoala are, de ghizi vreau sa zic, pregatit e , cunoscut nu mai zic , iar banii vad ca-i iau chiar niste neica’n drum care construiesc o asa zisa agentie de turism pe spatele … lui Ioan in cazul dat in link-uri.
    De altii ce mai zici gen muntomani cu abilitati de fotografi sau parliti de fotografi ce organizeaza ateliere foto linga un bolovan si-o craca sa-ti arata cum sa apesi pe declansatorul camerei, ma intelegi tu nu insist.
    Problema in capitalism e una cu cererea si oferta,etc,etc. la chestia cu taxa e stilul impus iar ce e impus nu e bun daca nu are o motivatie .
    Poate nu gaseste omu’ drumul spre blogul tau, lasa-i o adresa pe facebook, chiar cred ca are ceva de spus.

  3. ratza spune:

    Deşi în fundul paginii scrie clar cine sînt organizatorii, recunosc că nu m-am gîndit că s-ar putea ca agenţia să fie de fapt adevăratul beneficiar al banilor (caz în care Stoenică e doar imoral, nu şi infractor).

  4. 3.14 spune:

    Io zic sa-i schimbe denumirea astfel: „pe poteci spre inima si buzunarul tau”

  5. adriannegoita2005 spune:

    Deşi câteodată am găsit la Stoenică informaţii care m-au ajutat în turele mele, deşi îi urmăresc cu oarecare atenţie postările pe blog, nu pot spune că sunt fan Stoenică. Un detaliu aparent minor din biografia mea m-ar putea face chiar să fiu antiStoenică. Nu intru în detalii…

    Totuşi, mă străduiesc să fiu obiectiv şi să spun că, din informaţiile mele rezultă că Ioan urmează în prezent o şcoală de lideri montani europeni. După ce va termina respectiva şcoală, presupun că va apărea şi pe lista de la Ministerul Turismului.

    Nu ştiu care sunt detaliile colaborării sale cu Sebastien Froux şi Andrei Tudose (nici aşeştia doi nu apar pe lista ghizilor autorizaţi) dar înclin să cred că nu este infractor.

    Oricum, postarea asta îmi reconfirmă faptul că din ce în ce mai mulţi afacerişti urcă prin munţi, adevăraţii iubitori de munte fiind din ce în ce mai greu de găsit pe poteci. În definitiv, noi nu avem nici timpul, nici banii, nici flexibilitatea morală a lor…

    Nu ştiu de ce dar mi se face greaţă de ghizi, de administratori de arii protejate, de jandarmi montani, de salvamontişti, de cabanieri şi alţi indivizi care fac bani pe spatele unora care, sincer sau nu, au o relaţie apropiată cu muntele.

  6. mi se spune Adam spune:

    nu inteleg de ce ai umplut pagina cu aceste edit-uri, pe mine nu ma intereseaza cum isi justifica interesele pecuniare acest „iubitor”. pana mai ieri facea ture „de socializare” gratuite, tinea lectii de morala, de spirite de munte si spiridusi, ca doar doar i-o creste ratingul. acum ca i-a crescut vrea bani, ca doar a fost solicitat si avea si treaba acasa. dar n-a putut sa refuze, saracul, si benzina costa (oare unde am mai auzit asta?).

    bai, labagiilor ipocriti care va credeti mari oameni de munte si cititi aci, vreti sa ciupiti bani pe coasta muntelui, asa ca ciocu mic cu alte explicatii! platiti cursuri, autorizatii si impozite! dar nu mai vorbiti de iubire de munte ca mi se face sila! daca aveti clienti de evadat e foarte bine. piata va va selecta dupa serviciile oferite si calitatea lor, codosi ordinari! sa va fut in gurita pana va iese sangele pe nas!

  7. ratza spune:

    Adam, cele două editări apar în text fiindcă:
    1. Pagina către care am dat link a modificat substanţial descrierea.
    2. E răspunsul oficial, adică dreptul lui la replică.

  8. Sihastru spune:

    si eu oficial raspund ca il fut in gura aia de homosexual refulat si nenorocit ce e! ce drepturi, ratza? asta trebuie sa aiba dreptul de a nu spune nimic, cate drepturi de fotografiere profesionala a platit asta, cate licente de filmare, cate taxe si impozite a dat la stat din banii astia? asta e, un gaozar, un bulangiu evazionist!
    dar mi se rupe mie de chitantele lui sau de ce face sub plapuma, ca nu sunt de la fisc si nici de la moravuri, dar roaga-l sa taca si sa bage capul in pamant, sa ii fie rusine si sa nu mai faca acum pe fata mare ca e murdar pe la gura. sunt satul de escroci intelectualizati si de codosi ai muntelui. astora ar trebui sa le rupem picioarele, si lui, si lui anghel (alta jigodie care comenteaza) si unora de prin salvamont („voluntarilor” sanchi, sau mititeilor de scriau munte cu m mare), asa ziselor ONG uri non profit pline ochi de „iubitori” (deja am ejaculat precoce) sau alora de la romsilva de s-au facut traineri, ghizi si monitori ca sa monopolizeze o piata pe care EI AU CREAT-O! si in care ne-au bagat pe toti din atata „iubire”. noi suntem clienti si muntele e marfa. marfa LOR, poxenetii dracu! de acord cu Adi, adevaratii iubitori sunt tot mai putini. la fel si iubitorii, acum toti vor confort, servicii, acces la infrastructura ca doar…platesc. si ne mai miram de ce se asfalteaza muntii, de ce apar cabane, vile si pensiuni unde nici nu te asteptai si de ce trebuie sa platesti daca vrei sa respiri.

Ai ceva de zis? Bagă mare:

