Canionul şi cascadele Vulturesei

Mic de înălţime, bîntuit de urşi, alambicat, cu desişuri zdravene şi urzici, brutal şi intimidant pe alocuri, sculptat într-o puzderie de faţete. Ah, Narăţu, această atracţie irezistibilă… Anul ăsta era cît p-aci să-l sară rîndul, dar am remediat problema în ultima clipă, stabilind vineri seara să scormonim valea Vulturesii. Ştiam de ea din auzite, de pe România Natură (link 1, link 2), însă fără să pot da de alte informaţii, oricît am căutat. Aşadar, tură de explorare pe teren necunoscut.

Am intrat pe vale destul de tîrziu, undeva pînă ora unsprezece. Mergînd împreună cu trei prieteni printre casele risipite pe vale, un localnic care-şi mîna calul să tragă un trunchi de fag încearcă să ne presare nişte îndoială: „Unde vă duceţi, mă, băieţi? E grea panta în faţă!” O fi, da’ nici noi nu ne lăsăm cu una, cu două. Într-adevăr, după ce lăsăm ultima casă în spate, poteca pare să urce spre stînga pe un prăpăd de pantă. Cum n-avem treabă cu muchia, cotim dreapta printr-un desiş de rugi tăvăliţi şi ieşim în firul văii. Apa e firavă rău, dispărînd deseori printre bolovani. Ne umplem deci bidoanele, neştiind dacă mai găsim sau nu.

De aici începe distracţia. Nu durează mult şi pereţii încep să ne înghesuie din ambele părţi. Apa, care pînă aici circulase pe sub grohotişul plin de muşchi uscat, iese la iveală în marmitele alimentate de cascadele descrise în al doilea link.

Cascada nr. 1 am ocolit-o pe dreapta, destul de aproape de mal:
cascada1

Cascada nr. 2 e destul de dubioasă. Am urcat prin stînga ei, folosindu-ne de un fel de brînă din piatră, ieşind fix în firul apei:

Cascada nr. 3 e domoală, iar pereţii înguşti permit ramonajul:

Cascada nr. 4 nu mai poate fi parcursă pe lîngă apă:

De aici mai departe nu mai există fărîmă de descriere pe nicăieri. Deasupra cascadei nr. 4 mai e un prag de vreo doi metri, care mi se pare imposibil de escaladat în siguranţă. Malul drept al pîrîului e complet inabordabil în zona cascadei şi nu pare prietenos nici după, aşa că unica variantă plauzibilă de continuare e un vîlcel pămîntos şi înfrunzit, cu înclinaţie destul de mare, care pleacă chiar de la baza pragului şi se termină lîngă un stur de piatră.
cascada4b

De la ieşirea din vîlcel continuăm spre stînga, în urcare, păşind cu grijă pe frunziş, iarbă şi bolovani instabili. Traversăm o văiugă şi ajungem deasupra cascadei, pe o faţă înierbată, abruptă ca dracu’ şi care-mi dă mari emoţii.

Sub noi se vede apa curgînd domol, însă nu-mi dau seama dacă se poate continua pe lîngă pîrîu şi dau un rapel mic să văd cum se prezintă. Remarc prezenţa unui alt prag situat deasupra cascadei nr. 4, iar în amonte o altă cascadă, nr. 5, de circa patru metri, curgînd printre două buze stîncoase într-o marmită.

Nici gînd să putem continua pe acolo, cu sau fără udeală, rămîndîndu-ne doar să urcăm vertiginos. Ajungem pe un ţanc ce oferă o privelişte fenomenală peste vale. Atît cel pe care ne-am cocoţat cît şi cel de vizavi coboară spre apă ca decupaţi cu barda, într-o prăpastie de peste cincizeci de metri. De pe ţanc se poate continua prin stînga (pe o brînă care mie mi-a dat fiori) sau prin dreapta (pe rocă friabilă, dar cu copaci). Pare că avem de urmărit un semicerc amplu, creat de un cot al pîrîului.

Imediat ce stînca se sfîrşeşte sub frunze şi pămînt observ o variantă de coborît pînă lîngă apă. Decid să mă duc să văd cum e, în timp ce restul urmau semicercul pe curbă de nivel. Coborîrea a fost comodă, iar în vale dau de o altă cascadă, nr. 6, în două trepte, cu o marmită adîncă de vreun metru între ele.

Nu pot continua pe lîngă apă, dar în stînga mea se vede un fel de culoar înclinat pe care urc de curiozitate. Deasupra am o continuare destul de bună pe sub o stîncă masivă, uşor surplombată.
brana_surplombata

Am ceva emoţii la coborîrea pînă în brîna de sub surplombă, dar de acolo continui lejer pînă deasupra acesteia, doar ca să remarc cum mă despart nici doi metri de posibilitatea de a continua. Încerc fără succes să trec de spărtura aia, părîndu-mi-se mult prea periculos chiar şi cu o balustradă. Cum coarda s-ar fi dus fix deasupra hăului şi m-ar fi basculat pe acolo, am preferat să cobor circa opt metri în rapel, urcînd apoi prin dreapta văgăunii care mă speriase, încă ancorat în coardă. Cînd am ajuns într-un loc suficient de sigur, mi-am dat jos hamul, am recuperat coarda şi mi-am văzut de drum.
rapel

Mai întîlnim două cascade micuţe chiar înainte ca valea să se bifurce. Nr. 7 are forma unui jgheab înclinat, iar nr. 8 curge leneş într-o marmită, înainte ca apa să dispară pe sub frunze, fără urmă.

Continuăm pe valea din stînga, printre căzături şi grohotiş. Ne iese în cale cascada nr. 9, urcînd-o prin ramonaj, iar deasupra ei valea ia din nou aspect de canion. Pereţii sînt verticali şi aproape că dau impresia că ne strivesc.

Trecem peste încă o zonă de grohotiş şi dăm de cascada nr. 10, ocolită lejer pe malul stîng, pe treptele naturale din piatră, acoperite de muşchi.

Valea coteşte spre dreapta, scoţînd la iveală cascada nr. 11, la cîţiva metri distanţă de nr. 10. Deşi nu are o înălţime mare, marmita de sub ea are peste un metru adîncime şi vreo doi lăţime, împiedicîndu-ne parcursul. A trebuit s-o ocolim prin stînga, pe nişte bolovani acoperiţi de pămînt şi frunziş care inspirau orice, numai încredere nu.

Cascada nr. 12 s-a dovedit a fi relativ prietenoasă.
cascada12

Spre deosebire de anterioara, nr. 13 a fost destul de problematică, unica variantă de urcare fiind traversarea de pe malul drept pe cel stîng, perpendicular pe căderea apei. A culminat cu îmbrăţişarea unui colţ pietros, folosind puţinele prize aflate nu foarte la îndemînă, în general rădăcini şi copăcei, mulţi putreziţi. Deasupra ei mai e un prag micuţ, părînd a fi parte componentă.

Valea se bifurcă din nou. În partea dreaptă se află cascada nr. 14 şi firul mai bogat al apei. De aici am alimentat pentru ultima oară, fiindcă alte surse de apă nu mai există pînă în Brezoi. Rămîne de cercetat pentru altă dată, fiindcă sîntem cam presaţi de timp şi nu e un loc în care să te prindă întunericul.
cascada14

Cotim aşadar spre stînga, întîlnind ultima cascadă, nr. 15. Deşi e uscată, singurul mod în care poate fi trecută e pe malul drept, cu o căţărare destul de serioasă pe un teren cumplit de înşelător. Pot spune că am folosit din plin fiecare bucheţel de iarbă.

Valea se lărgeşte deasupra acestei ultime cascade, iar o privire aruncată înapoi oferă o bună bucată din Doabre, plaiul Proieni şi vîrful Robu. În faţa noastră, capătul văii urcă abrupt încă vreo optzeci de metri înainte de a coti spre stînga în şeuţa de sub vîrful Vultureasa. Ştiind din celelate incursiuni în Narăţ că zona e destul de spălată, am abandonat valea pe un versant cu grohotiş înierbat, ieşind sub stîncăriile Vulturesei după circa trei ore şi jumătate.

De aici spre Brezoi a fost aproximativ floare la ureche, fiindcă frunzişul aluneca îngrozitor, iar noi lăsasem beţele în maşina la care am ajuns după vreo oră şi ceva de coborît.

Îmi place să cred că sîntem unii dintre foarte puţinii turişti care au călcat vreodată prin locurile astea. De asemenea, îmi place să cred că sînt primul care descrie această vale dintr-un capăt în celălalt.

Ca sfat general, aş zice să nu vă aventuraţi pe vale doar pe baza acestui articol. E nevoie de cunoaşterea tehnicilor de căţărare de bază, abilităţi bune de orientare în teren necunoscut, bocanci de încredere şi vreme propice. Debitul mare al apei face imposibilă parcurgearea văii în cel puţin patru puncte, bolovanii plimbaţi de apă stînd mărturie a furiei cu care se dezlănţuie torenţii rezultaţi în urma ploilor.

Etichetat cu: , , , ,
Postat in Cu rucsacu' în spate
2 comentarii la “Canionul şi cascadele Vulturesei
  1. Claudia spune:

Faină treaba, cu siguranță sunteți puțini cei care ați călcat vreodată pe-acolo și nu cred că se încumetă oricum prea multă lume – cu sau fără descriere, e chestiune de gust, Căpățânii sunt păduroși, bălăuroși și au pretenția să știi în ce te bagi.

Ai ceva de zis? Bagă mare:

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.